80 éves a trolibuszközlekedés a Fővárosban
2013. december
80
éve, 1933 december 16-án indult el a fővárosban az
első trolivonal, az óbudai temető és a
Vörösvári út között. Először
7-es , majd T jelzéssel közlekedett.
A
felsővezetéket a Budapest Székesfőváros
Közlekedési Részvénytársaság
(BSZKRT) építette ki, és 3 kocsit
közlekedtetett rajta.
A
kocsik egyenként 55 férőhelyesek voltak, kettő GANZ
gyártmányú volt (angol licenc alapján), egy
pedig a MÁVAG, Brown-Boveri berendezéssel.
Budapest
ostroma alatt a vonal megsemmisült (többé nem is
építették ujjá), a kocsik
megmenekültek, és 1953-ban álltak munkába újból, tanulókocsiként.
1949
december 21-én, Sztálin 70.
születésnapján indult újra a
trolibuszközlekedés Budapesten, az egykori 10-es villamos
helyett . A 70-es troli vonalán
szovjet MTB 82-es trolibuszok közlekedtek. 1953-ig 53 dbarab ilyen kocsi érkezett Budapestre.
1953 után az Ikarus trolibuszokat is elkezdett gyártani, ekkor még szovjet alkatrészekből.
1960-tól
a megnövekedett igényekhez alkalmazkodva, megjelentek a
pótkocsik, de ezeket hamarosan a csuklós
kialakítású trolibuszok váltották,
mivel balesetve-
szélyesek és körülményesek voltak.
1960-as
tervek szerint a trolibusz hálózat
megszüntetéséről döntöttek, a tervek
szerint 1980-ra teljesen megszünt volna a
troliközlekedés.
Az,
hogy mégis megmaradtak a budapesti trolik, köszönhető
az olajválságnak, mely előtérbe hozta az
elektromos járművek további fenntartását.
A
trolibusz vonalak az elkövetkező évben szaporodtak
először '51-ben a 71-es, majd '52-ben a 72, 73-as trolik indultak
el. 1954-ben a 75-ös, '55-ben a 76, 77-es
'56-ban a 78, majd '59-ben a 79-es. 1979-ben már a 80-as számozást kellett elkezdeni.
Napjainkban Budapesten 15 trolivonal 73,6 km-en viszi az utasokat, napi rendszerességgel.
Megemlítésre
méltó, hogy ezeken felül még, Debrecenben 5,
Szegeden pedig 6 trolivonal üzemel, ráadásul a
szegedi 10-es, épp 2013 december 20-án kezdte meg
működését.
2013 decemberében ezekre a jelentős eseményekre
emlékeztünk az alábbi rendezvényekkel
Az egy kori 7-es troli vonalán nosztalgia trolibusz közelekedett, 2013. december 14-15-én.
Felsővezeték hiányában, ezt egy
önjárásra képes MAN NGE18
típusú trolibusz teljesítette mindkét
napon. A trolira a két "végállomáson"
korlátozott számban lehetett felszállni,
majd az Óbudai garázsban fordult meg. A sebessége
20 km/h körül állandósult, így lehetőség
volt a trolin kihelyezett tájékoztatók
elolvasására is.
December 15-én troli konvoj
közelekedett a fővárosban megünnepelvén az
évfordulót. Utasokat nem szállítottak
ugyan, de az útvonaluk mentén
fotómegállásokat tartottak.
A résztvevők: 200, 300, 358, 608, 711, 573, 600, 927, 929
Arany János utca VÁ. (kissé szűknek bizonyult ennyi járműnek)
Örs vezér tere VÁ.
December 18-án
kiállítás nyílt a Közlekedési
Múzeumban, "Nyolcvanéves a budapesti trolibusz!" cimmel.
A kiállításhoz kapcsolódóan, a
múzeum előtt felsorakoztattak
pár járművet. A
kiállítás megtekinthető 2014 február 16-ig!
A kiállított járművek: Ikarus 60T, AMG pót, 573, 600, 929
Tervek szerencsére most
vannak, új beszerzésű trolikról, saját
gyártású trolikról, igy a troli
közlekedés sokáig biztosítottnak
látszik Budapesten (is). Reméljük hosszú
évtizedekig utazhatunk még e járműveken.