Ikarus 293


 
     Hosszúság:  22680  mm      Magasság: 2980 mm      Szélesség:  2500  mm  
     
Férõhely: 229  fõ    Padlómagasság: 920 mm     Tengelytáv:  5400/6180/6280 mm
     Ön/összsúly: 15650/33450 Kg
    
       

     
Városi duplacsuklós autóbusz
 
     
      Motor:       Rába D2156 MTU      Közvetlen befecskendezésû, soros hathengeres turbódízel
                                                                        Hengerûrtartalom: 10350 cm³
                                                                        Maximális teljesítmény: 184 kW (251 LE) (2200/min)
                                                                       
                     
     Erõátvitel:   Voith          
                                                                                                                  




1988-ban készült el a leghosszab magyar autóbusz, az egyedülálló hoszzúságú IK 293-as. A gyár tervei szerint a busz ideális elõvárosi, illetve metróra ráhordó funkcióra. A jármû megjárta a szokásos kiállításokat majd a BKV-nál is volt próbafutáson, ahol a legtöbbet a 61E vonalon járt, de megfordult a belvárosi 12-es vonalon is. Ezután Pécsre került, ahol szintén utasok nélkül végzett próbafutásokat, majd visszakerült a gyárba. Ekkor felújították, átfestették, és egy erõsebb, 280 LE-s MAN motort tettek bele, ami miatt az elsõ ajtót elõbbre kellett hozni.
A buszt vezetõ sofõrök a jármû lomhaságára, a nagy oldalkilengésére, és a nehéz kanyarodásra panaszkodtak. A duplacsuklós jármû elsõ utánfutója a tolócsuklós buszokhoz hasonlóan merev tengelyes a csuklója becsuklásgátlóval ellátott golyóskoszorús; a második utánfutó pedig kormányzott tengelyû, és hagyományos királycsapos csuklóval rendelkezik
Az átalakított buszt végül Iránba adták el, talán még most is ott van....