Üzemanyagtartály:
70/221/EEC előírásnak megfelelően kialakított 330 literes, rozsdamentes
acéltartály, a motortól távol, a jobb oldalon, az első tengely mögött
elhelyezve. A tartály nyomáskiegyenlítő és biztonsági szeleppel,
valamint menetes tanksapkával van szerelve. A beöntőnyílás fedelét
rugóerő tartja fixen a két véghelyzetében. A tartály a rövid töltőcső
hossz miatt gyorsan feltölthető, az üzemanyag vezetékek a padlóvázban
haladnak a motorhoz, amit a common-rail rendszer nagynyomású szivattyúja
segít elő.
Elektromos rendszer:
24 V-os, negatív testelésű kombinált multiplex és analóg elektromos
rendszer, 2 db. 12 V-os, 200 Ah-s akkumulátor a bal első kerék előtt
elhelyezett ládatérben, mechanikus főkapcsolóval.
A motor által meghajtott 100+140 A-es generátorok.
A vezetőtér mögötti falban és a lépcsőfeljáró alatt elhelyezett
elektromos kapcsolótáblák az elektromos berendezések vezérlőegységeivel.
Az elektromos kábelek mindkét végükön számozással vannak ellátva. A
kábelkötegek nagy része az alsó szint légcsatornáiban, kisebb részük a
padlóváz furatain fut hátra.
Minden beépített elektromos berendezés megfelel a
72/245/EEC előírásnak és annak
módosításainak. Az alvázban és a
motortérben a kábelek műanyag védőcsövekben
futnak és a csatlakozók is por- és
vízmentesen vannak kialakítva.
Karosszéria:
DAF
DB 250+ PF típusú önjáró
alvázra épített karosszéria. Hidegen
hajlított négyszögszelvényű zárt
idomacélból hegesztett rozsdamentes vázszerkezet.
A külső oldalburkolat feszített rozsdamentes
acéllemez. A homlok- és hátfalburkolat, a
lámpafészkek és a
lökhárítók
üvegszálerősítésű poliészter
formadarabok. A lökhárítók három
részből állnak, belsejükben acél
merevítéssel. A karosszéria külső
felülete ACRIL bázisú egyszínű
fényezéssel van ellátva.
Az alsó szint a második ajtóig
alacsonypadlós, majd utánna egy lépcsőfokot
követően 8%-ban emelkedik a hátsó tengely
vonaláig. A második ajtóval szemben, a
hátsó tengely felé induló belső
lépcső segíti az utasok feljutását a felső
szintre.
Az autóbusz el van látva megfelelő darabszámú vészkijárattal, mely
egyrészt az utasajtók vésznyitási lehetősége, másrészt az oldalablakok
mellett elhelyezett üvegtörő kalapácsok útján valósul meg.
Belső burkolatok:
15 mm vastagságú impregnált rétegelt lemezből kialakított padlózat a
vázhoz ragasztással rögzítve, FORBO Safestep típusú csúszásmentes
járműipari PVC burkolattal. Az utasajtóknál a padló kifele lejt, így az
esetleg bejutó esővíz távozni tud a járműből.
Az oldalburkolat és a mennyezetközép RESOPAL
gyártmányú, műgyanta alapú speciális
igénybevételre kialakított, élénk
színezésű dekorlemezből, a mennyezetszélek
üvegszálerősítésű műanyag
formadarabokból vannak kialakítva. Az ablakkeretek a
HAPPICH cég modulrendszerű alumínium-műanyag
kombinációjú profiljaival borítottak.
Ajtók:
BODO
gyártmányú, 3 db. kétszárnyú,
elektropneumatikus működtetésű, befele nyíló
utasajtó. Az első ajtó első szárnyának
biztonsági üvege elektromosan fűthető. A szabad
ajtónyílás szélessége 1200 mm. Az
első utasajtó első szárnya külön
működtethető és kívülről is nyitható egy
rejtett kapcsoló segítségével. Külső
nyitás esetén az ajtó és a vezetőtér
világítása automatikusan felkapcsolódik. A
gk. vezető az ajtónyitó gombok kétszínű
LED-ei segítségével követheti nyomon az
ajtók nyitott, vagy zárt állapotát. A
záródó ajtókra az utasokat
hangjelzés figyelmezteti.
Az ajtóműködtetés munkahengerei és szelepei az ajtók felett kerültek
elhelyezésre. Az ajtólapok körbe gumiprofillal szigeteltek, belső
szélükön élérzékelő profillal vannak ellátva az automatikus visszanyitás
funkcióhoz. Minden ajtó el van látva külső- és belső pneumatikus
vésznyitó szeleppel, melyek aktiválása után az ajtólapok kézzel
nyithatóvá válnak. Az ajtószárnyak belső felületén 2-2 db. ferdén
elhelyezett kapaszkodó segíti az utasok mozgását.
Ablakok:
Nagyméretű ragasztott, biztonsági
szélvédő. Edzett biztonsági üvegből készülő oldal- és hátfali ablakok.
Az oldalüvegek a vázhoz ragasztással vannak rögzítve és a vészkijáratnak
kijelölt ablakokon kívül a felső részük közel 30%-ban nyitható. A vezető
melletti oldalablak 70%-ban nyitható és az üveg első része elektromosan
fűthető. Az utastér túlzott felmelegedése ellen az üvegek hővédő
színezéssel vannak ellátva.
Ülések:
RÁBA KOMÁROM II , fix, magas háttámlás, intercity kivitelű
utasülések. A felső szinten 47, az alsó szinten 27 ülőhely van
kialakítva. Minden ülés háttámláján kapaszkodó áll az utasok
rendelkezésére.
GRAMMER
gyártmányú, pneumatikus
rugózású vezetőülés,
háttámlába integrált
fejtámlával, állítható
deréktámasszal, hárompontos biztonsági
övvel.
Szellőzés klimatizálás:
Az utastér két oldalán levegőcsatorna fut
végig fix befúvókkal. A beszívott és
megszűrt levegőt nagy teljesítményű ventilátorok
nyomják be a csatornákba. A vezető számára
külön kapcsolható ventilátor biztosítja
a megfelelő szellőzést. Az oldalablakok felső 30%-a
elhúzható. A klímatizálást automata
szabályzóval ellátott HISPACOLD
gyártmányú készülék
biztosítja.
Fűtés:
A
motor vízkörébe kötött fűtésrendszer. Az utastérben az oldalfalak mentén
elhelyezett radiátorokba a vezető által szabályozható elektropneumatikus
szelepen keresztül jut a melegvíz. A fűtés rézcsövei alumínium
burkolattal vannak takarva.
A szélvédő számára KORMAS
gyártmányú páramentesítő
készülék van beépítve
többfokozatú befúvással, a
befúvók áramlási szöge
állítható. A vezetőtér
számára külön szabályozható
ventilátoros fűtőkészülék áll
rendelkezésre.
Az első utasajtó első szárnyának üvege, a vezető melletti oldalablak
első szárnya, valamint a külső tükrök elektromosan fűthetőek.
Világítás:
HELLA
gyártmányú külső lámpatestek.
Fénycsöves lámpatestekből álló
kétfokozatú utastérvilágítás,
az ajtók felett mennyezetbe süllyesztett
halogénlámpák, éjszakai fények.
Külön kapcsolható lámpa a vezetőtér
számára és a motortérben.
Leszállásjelzők:
2001/85/EC előírásnak megfelelően (1200 mm magasan) a függőleges
kapaszkodócsöveken elhelyezett HAPPICH gyártmányú leszállásjelzők, 1800
mm magasan elhelyezett vészjelzők.
Vezetőtér felszerelése:
A
vezetőtér hátsó falában kap helyet a központi elektromos tábla, így ezen
az oldalon az teljesen el van zárva az utastértől. A vezetőtér ajtaja
hátra-kifele nyitható,. Az ajtó belsején nagyméretű ajtózseb.
A vezető mögötti hátfalon ruhafogas, bal oldalon zárható kesztyűtartó.
Műszerfal:
A
műszerfal burkolat üvegszálerősítésű műanyag formadarab, ebben
helyezkedik el a 3 központi műszerlap. Ezek közül a középső tartalmazza
a multiplex rendszerű műszeregységet sebesség és fordulatszám órával,
vízhőfok és üzemanyagszint mérővel, visszajelzőkkel és információs
kijelzővel.
A bal és jobb oldali panelek a világítás,
ajtóműködtetés és a gépészeti
elemek működtetéséhez szükséges HELLA
típusú kapsolókat tartalmazza.
Ezeken kívül további két panel, bal oldalon az oldalablak mentén és jobb
oldalon a vezetőtér ajtó mellett tartalmazza a fűtés-szellőzés és az
egyéb berendezések kezelőszerveit, a tachográfot és a kijelzők
kezelőpaneljét.
A műszerfalon került elhelyezésre a motor vészleállító és
vészáramtalanító kapcsoló is.
Felszerelések:
Fokozatmentesen állítható napfényvédő roló a vezető előtt és a mellette
lévő ablakon
ROCKINGER gyártmányú vonószerkezet a
jármű elején a lökhárító
középső része mögött felszerelve.
SKS gyártmányú kétkaros szemben mozgó ablaktörlő mechanizmus KORMAS
gyártmányú motorral.
10 literes ablakmosó tartály az első ajtó előtti oszlopon elhelyezett
külső töltőcsonkkal.
Állítható fűtött külső tükrök mindkét oldalon.
Belső tükrök az utastér figyelésére.
A műszerfal jobb oldalán elhelyezett monitoron látható a második ajtónál
és a felső szinten elhelyezett kamerák képe.